50 jaar Wielerclub Mill

Wieler Club Mill bestaat 50 jaar In 1965 fietste Wim Schep met Theo Adams de eerste rondjes in Mill en omgeving. Omdat er maar één racefiets beschikbaar was, werd er om toerbeurt gereden, de ander zat in de verzorgingswagen die bestuurd werd door Cor en Truus Vloet. Al gauw sloten andere fietsers waar onder Wil en Piet de Vet en Gerrit Maas zich aan en reed de groep elke zaterdagochtend een tocht: het begin van (Veteranen) Wieler Club Mill. Veel leden hadden ook zitting in het Wieler Comité Mill dat o.a. wielerrondes rondom Kasteel Aldendriel organiseerde en in 1967 werd op het parcours van de wielerronde door de wielerclub onder grote belangstelling in 2 categorieën een tijdrit gefietst, deze werden gewonnen door Wim Schep en Jan van Boxtel. De club groeide gestaag en diverse regionale wedstrijdrenners zoals Jan Adriaans, Wil de Vlam, Henk Arts en Theo Peters die in de winterperiode meefietsten, werden ook lid. Bij heel slecht weer werd er in Café Moors aan de Stationsstraat rondom de biljarttafel beurtelings op rollerbanken gefietst, terwijl de anderen wat dronken en buurtten. Vanaf het begin is het ook een goed gebruik om na het fietsen samen wat te drinken en bij te kletsen, vaak ook met een punt gebak, getrakteerd door een jarige. Hiervoor komen ook diegenen die door omstandigheden niet meefietsen nog even naar het clubhuis waar het dan een gezellige drukte is. In de beginjaren was dit bij Café Moors, het latere Café Geert en sinds 2008 komt de Wieler Club bijeen in ’t Lagerhuis. Al bijna 40 jaar wordt elk jaar op de zaterdag van de Millse kermis de tijdrit Col le Kuul gereden die zoals de naam al zegt langs de Kuilen loopt. In de beginjaren werden er clubkampioenschappen gehouden, maar deze zijn in de loop der tijd vervangen door tijdritten. Zo is er een klimtijdrit met na afloop pannenkoeken eten en een koppel-tijdrit waarbij 2 renners door loting samen een team vormen. Deelname aan deze tijdritten is belangrijker dan winnen, wat niet wegneemt dat er fanatiek gereden wordt. De leden rijden dankzij onze sponsoren in clubkleding. De betrokkenheid van veel leden blijft ook nadat zij niet meer mee fietsen, zo rijden Gerrit Maas en Matje Hesen elke zaterdag mee met de wielerbus met reservewielen e.d. Vanaf 1993 wordt er jaarlijks een fietsweekend gehouden, op vrijdag is het vertrek vanuit Mill naar het hotel en vandaaruit wordt op zaterdag een mooie tocht gereden door de omgeving, waarna op zondag de terugreis wordt aangevangen. Zo zijn we o.a. naar Aahaus, Dülmen en Bree geweest. De afstanden die dagelijks worden afgelegd variëren van 100-150 km. Wieler Club Mill is altijd actief betrokken geweest bij de organisatie van diverse K.N.W.U. wielerwedstrijden zoals de Proloog van Olympia’s Tour in 1972. In 1973 werden de Nederlandse kampioenschappen voor Veteranen, Aspiranten en Nieuwelingen gehouden en in de jaren daarna werd elk jaar een wielerronde in het centrum van Mill georganiseerd. In 1985 was Mill etappe finishplaats van Olympia’s Tour. Door de geringere belangstelling werden er daarna geen officiële wedstrijden meer gehouden. De Wieler Club richtte zich meer op recreatief fietsen en werd lid van de N.R.T.U. de latere N.T.F.U. en heeft toen een aantal jaren een toertocht uitgezet. Aangezien veel fietsers in de winter gingen mountainbiken en er zodoende belangstelling was voor een veldtoertocht, houdt de Wieler Club al jaren begin januari een veldtoertocht. Samen met een aantal verenigingen uit de regio wordt sinds 2003 ook een mountainbike tocht gehouden onder de naam de 8 van Oost-Brabant, door de samenwerking kunnen er die dag verschillende afstanden gereden worden van 20 t/m 120 km. In 2009 ontstond het idee om de wielerronde weer nieuw leven in te blazen en zo stond in 2010 voor het eerst de Kasteelronde op de kalender, een wielerwedstrijd die samen met Wielervereniging De Maaskant, de K.N.W.U. en Stichting Activiteiten Mill wordt georganiseerd. Bij al deze activiteiten is uiteraard veel hulp van de leden nodig o.a. bij het uitzetten van de tocht, opbouwen van het parcours, bemannen van inschrijf- en pauzeplaats, verkeersregelaars enz. Gelukkig kan er iedere keer weer op een enthousiaste ploeg gerekend worden. Wieler Club Mill: 50 jaar oud maar nog altijd springlevend, zo hebben wij ook een mooie site op internet www.wielerclubmill.nl en vol energie organiseren wij voor ons 50 jarig jubileum een nieuw wielerevenement, geschikt voor racefiets, mtb en cyclocrossfiets: de 1e Brabantse Strade Bianche op zaterdag 6 juni.